Thursday, June 19, 2008

Mencari titik tolak rasional kenaikan harga minyak!

Alkisah, gegak gempita tanah pusaka dek kenaikan harga minyak. Aku insan yang kerdil ini padamulanya menjerit kegeraman

Apa dah jadi dengan Barisan Pusaka?

Memikirkan nasib aku yang cuma mampu memiliki sebuah motor kapcai...alahai..minyak naik! Aku pun nak naik minyak juga!

Tapi fikiranku masih boleh berfungsi. Walaupun cuma lulusan SPM dan tak punya skrol menara gading ,aku masih waras...

Dalam mencari kebenaran aku terus membaca dan mencari titik tolak rasional kenaikan harga minyak .

Kenapa?

Mengapa?

Namun akhirnya aku mencapai kata sepakat kepala otak aku yang kecil ini.

Sememangnya ada benarnya kerajaan tak lagi memberi subsidi minyak kepada rakyatnya termasuk aku.

Yah...memang wajar bagiku...

Apa dia subsidi?

Siapakah yang layak untuk mendapat subsidi?

Perlukah orang-orang kaya raya mendapat subsidi?


Kadang kala kita tidak berfikir panjang atau bertindak melulu bila kerajaan tanah pusaka melakukan sesuatu program atau tindakan yang anti-rakyat. Tetapi anti-rakyatkah tindakkan kerajaan tanah pusaka ini bila tidak lagi memberikan subsidi kepada rakyat jelata khasnya sikayaraya?

Subsidi sepatunya diberikan kepada mereka yang benar-benar layak! Siapa?

Patutkah orang kayaraya menerima subsidi?

Dulu waktu harga minyak cuma 1.70 kupang ,kerajaan tanah pusaka telah memberikan subsidi sebanyak 1.00 lebih kurang kepada setiap pengguna yang mengisi minyak. Setiap pengguna!!!! Termasuklah orang kayaraya,penyeludup minyak dan tokeh besar-besar!

Aku melihat begini,

Andai kata seorang tokeh besar yang mempunyai 3 buah kereta mewah . Sebiji kereta mewah boleh diisi anggaran 100 liter penuh minyak. Si tokeh besar ini pula menggunakan setiap 100 liter untuk seminggu(anggaran) . Sebulan bermakna si tokeh besar ini telah menggunakan 400liter minyak dan di darab dengan 3 buah kereta bersamaan 1200liter minyak.

Si kerajaan baik hati pula sanggup memberikan subsidi sebanyak 1.00 bagi setiap liter minyak yang dipakai . Ini bermakna sitokeh besar dan sang kaya raya telah mendapat habuan sebanyak 1200.00 duit kerajaan al hatta duit rakyat.Setahun?

Itu baru seorang tokeh besar!

Sedangkan seorang rakyat yang berpendapat sederhana ,cuma memilikki sebuah kereta usang kecil.Tangki penuh hanya mampu menampung 70 liter minyak X dengan seminggu X sebulan = 280liter, hanya mendapat subsidi cuma 280.00 sebulan?

Aku pula cuma mampu dengan motor kapcai . Agaknya berapa subsidi untuk aku?

Baik hati sungguh kerajaan tanah pusaka yang melebihkan golongan kayaraya dari golongan seperti aku!

Kini aku berpuas hati (walaupun tak sepenuhnya) kerana harga minyak naik.

Aku puas hati pasal kerajaan tanah pusaka tak lagi memberikan subsidi pada orang kayaraya dan tokeh besar.

Tindakan kerajaan tanah pusaka memberikan rebet pada kereta berkuasa 2000cc kebawah dan juga motor kapcai amatlah aku sokong.

Walaupun bagi aku taklah mencukupi tapi oklah..

Namun aku memikirkan adalah juga cadangan lain yang boleh dibuat oleh kerajaan tanah pusaka untuk menyalurkan subsidi agar rakyat yang sepatutnya menerima bantuan.


Antara yang aku fikirkan ialah:

1) Berikan elaun khas minyak kepada kakitangan sokongan dan bawahan.. . Ini lebih baik dari rebet minyak.

2) Untuk pihak swasta pula ,kerajaan tanah pusaka kenalah melepaskan "tanggungan" dengan mengalakkan pihak swasta memberikan elaun khas minyak pada kakitangan bawahan mereka . Jangan pulak diberi pada yang tak layak.Lepas tu kerajaan tanah pusaka bolehlah memberikan insentif khas seperti perlepasan atau pengurangan cukai syarikat dan sebagainya sebagai insentif untuk tujuan tersebut.


3) Memberikan gaji minima lebih tinggi yang sepatutnya kepada pekerja tempatan .

4) Berikan insentif kepada pengeluar kereta dan motor buatan tanah pusaka khasnya untuk kereta di bawah 2000cc dan motor kapcai melalui perlepasan atau pengurangan cukai agar kereta / motor buatan tanah pusaka menjadi murah dan taklah pengguna seperti saya menanggung hutang bank yang tinggi. Ini lebih baik dari subsidi minyak!Bayangkan kalau bayaran sebuah kereta Waja cuma RM300 sebulan!

5) Memberikan insentif atau pengurangan cukai kepada pembuat alat ganti kereta motor buatan tanah pusaka agar dapat membantu mengurangkan kos penyelenggaraan kenderaaan. Ini lebih baik dari subsidi minyak!

6) Memberikan perlepasan cukai pendapatan kepada pembeli kereta baru buatan tanah pusaka yang dibawah 2000cc.

7) Mengenakan cukai yang tinggi untuk kereta mewah tetapi mengurangkan cukai untuk kereta bukan mewah!


Rasionalnya:

Kerajaan tanah pusaka dapat mengiatkan lagi industri automobil negara. "Subsidi" diberikan juga tetapi melalui saluran yang betul.



Lalu bagaimana?

Entahlah ....

Siapalah aku nak memberikan idea bodoh ini kat kerajaan tanah pusaka?


Atira
20.06.08 2.15am

No comments: