Thursday, June 19, 2008

Harga Minyak Naik vs Barang Naik Harga!

Alkisah,
Termangu aku bila pulang dari pasar malam semalam.Duduk terkedu aku memikirkan kenaikan harga makanan kat pasar malam .

Macam biasa aku akan mencari antara makana "favorite" aku murtabak.

Murtabak dah naik 2 kupang . Dulu cuma 1.50 kini dah 1.70. Sate pun dah naik secucuk 5 duit. Biasa aku beli duapuluh cucuk. Dulu cuma 5.00 kini dan 6.00. Ada juga yang jual 20 cucuk 8.00!

Itu baru sedikit dari harga makanan kat pasar malam. Bagaimana kat kedai makan? Restoren?

Tapi alhamdulillah, harga ikan, udang dan sayur masih berada dibawah harga yang munasabah.

Cuma bila difikirkan , kenapa barang makanan naik harga ? Kenapa peniaga makanan naikkan harga ?

Alasan dek harga minyak naik?

Secawan teh tarik dulu cuma 6 kupang. Kemudian naik ke 7 kupang malah ada juga ke 80 kupang.

Pada masa tu aku boleh terima pasal harga susu dan gula naik.

Kini harga gula dan susu belum lagi naik. Si pembuat teh tarik dah ada yang menaikkan harga sekupang hingga 2 kupang.

Kata mereka minyak naik harga. Atau cuma mengambil kesempatan?

Apa kaitan minyak petrol dengan teh tarik?

Tatkala harga gula dan susu naik mereka akan menaikkan lagi harga!

Orang ramai dah memekik takut kenaikan harga makanan termasuk aku.

Kerajaan Tanah Pusaka tak mampu mengawal kenaikan harga makanan.

Bagi para peniaga kalau boleh janganlah mengambil kesempatan atas kenaikan harga minyak dengan menaikkan harga makanan. Kalau betul bahan asas makanan naik tak apalah.....


Atira
20.06.08 9.43pagi

No comments: